Monday, February 11, 2008

Retret Hidup Baru Dalam Roh 2008



Sekali lagi saya mengikuti Retret Hidup Baru dalam roh 2008..Kalau Tahun lalu saya ikut Retret Penyembuhan Batin...sekarang ikut retret hidup baru dalam roh...ha..ha..sebagai seorang manusia yang hidup dalam pelbagai cabaran...memang banyak yang kita lakukan dan kita tidak sedar samada apa yang kita lakukan itu betul ataupun tidak.Kadang kala kita tidak dapat membezakan benar dan salah..Apabila kita menyedarinya..kita telah berdosa..




So tujuan saya p retret kali ne adalah untuk menyedari diri saya sebenarnya...siapakah diri saya ini..apa yang telah lakukan di dunia...adakah saya mengikuti apa yang diajarkan oleh gereja...retret kali ini betul2 menyedarkan saya tentang kehidupan saya...Retret ini memberitahu siapakah diri saya. dan menyedarkan bertapa pentingnya mendekati gereja...




Dalam retret ini, saya mendapat kesedaran tentang diri saya..bertapa saya amat berdosa dan amat tidak layak untuk hidup di dunia...Sementara saya masih Hidup..saya harus lebih mendekati gereja agar apa yang saya lakukan sentiasa berlandaskan kepada ajaran gereja..




Time Retret tu...mau saya sharing dengan perserta yang lain bah tapi tiada masa sebab banyak betul yang Sharing time tu...so saya diam2 jak lah.Sharing saya sebenarnya begini:


Shallom semua..syukur kepada tuhan kerana kita sempat berkumpul beramai2 disini pada hari ini untuk sama2 mengikuti retret ini.Saya amat berterima kasih kepada sister-sister dan brother kerana sanggup untuk berkerja keras sehingga retret ini dapat dijalankan dengan lancar..Dalam retret ini, banyak yang saya telah dapat..samada melalui dalaman ataupun luaran..secara luarannya, saya dapat mengeratkan hubungan saya dengan umat lain terutamanya Ahli CSG UMS dan juga saya juga telah berjumpa dan berkenalan dengan lebih dekat seorang kawan yang amat baik,,secara dalamannya,,saya dapat berjumpa dengan Yesus..dapat berbicara dengan Yesus melalui Sakramen Bahasa Roh Kudus..Terima kasih semua dan salam Damai...
Harap2 lain kali sya berpeluang bagi sharing..itu pun kalau nda malu2...

No comments: