Thursday, October 6, 2011

Pertanian itu DUIT!

Siapa tahu, seorang petani menjadi Jutawan kan! Hari ini saya melawat Hari Peladang, Penternak dan Nelayan yang telah diadakan di Tapak Tamu KPD, Kota Kinabalu. Ada banyak produk pertanian yang dipasarkan dan saya tertarik pada salah satu sudut yang menjual produk pertanian dari pedalaman Sabah iaitu dari Tambunan . Saya amat terkejut harga produk sayuran tersebut sangat jauh berbeza dengan harganya 5 tahun lalu dan pada pendapat saya, memang berbaloi lah dengan usaha petani yang menanamnya. Berikut merupakan beberapa gambar yang saya sempat ambil :


Labu Kundur/Putih atau nama kampungnya " Toonsomon" atau "Gorouk" yang dulunya mungkin berharga RM 0.80 sen sekilo, kini harganya RM2.50 sekilo.
Tuhau merupakan salah satu salad sambal tradisional yang sangat terkenal do Sabah. Harganya suatu ketika dahulu RM1 dalam satu ikatan besar. Tuhau adalah tumbuhan liar yang selalunya tumbuh di Hutan Sekunder ataupun boleh ditanam sendiri.
Labu Pulut atau "Tawadak" sekarang dijual dengan kiraan kilo.
Ubi Madu/Ubi Manis atau dalam bahasa tempatannya adalah "Kasou"

Halia yang dulunya berharga RM1.50 sekilo, kini harganya RM10.00 sekilo.

p/s: Kalau setakat budget RM50, susah lah untuk beli barang-barang di Tamu sekarang kan! Semuanya duit!

No comments: