Monday, September 29, 2008

Kisah si Boy dan Girl yang sedih...

Diangkat dari kisah nyata “Boy adalah seorang cowo yg menjadi buta karena sebuah kecelakaan.. Sejak ia menjadi buta.. ia merasa terasing dari lingkungannya.. Ia merasa tidak ada seorang pun yg memperhatikan atau menyayanginya.. Hingga kemudian hadirlah Girl dalam hidupnya.. Girl sangat sayang dan perhatian pada Boy.. Ia tidak pernah mempermasalahkan kebutaan Boy sebagai suatu kekurangan yg berarti.. Ia sungguh-sungguh mencintai Boy dengan tulus… Suatu hari berkatalah Boy kepada Girl..

B : Girl…mengapa kamu begitu menyayangiku..?
G: hmmm..entahlah..aku tidak pernah tau alasan mengapa aku begitu menyayangimu..yg aku tahu..aku benar-benar tulus menyayangimu
Boy.. (tersenyum)
B : tapi..aku kan buta..apa yg bisa aku perbuat untukmu..? apa yg bisa aku berikan buatmu..?
G : Boy..aku tidak mengharap apapun darimu..buatku..kamu bisa ceria setiap hari dan menyayangiku dengan tulus itu sudah cukup.. aku senang ketika kau merasa senang..
B : (terharu) belum pernah ada orang yg begitu menyayangi aku yg buta seperti ini..
G : (menggenggam tangan Boy sambil tersenyum)
B : Girl..kalo sampai suatu saat nanti aku bisa melihat lagi..aku pasti akan menikahimu.. karena hanya kamu satu-satunya orang yg dengan tulus menyayangiku…
G : benarkah..?
B : iya..aku janji..kalau suatu saat nanti aku bisa melihat, PASTI aku akan menikahimu..
G : (terharu) terima kasih Boy..aku sangat menyayangimu…
B : (tersenyum) ya..aku tahu itu..aku juga sangat menyayangimu Girl..

Singkat cerita.. Boy melakukan operasi cangkok mata dan berhasil..ia mampu melihat lagi.. Ia pun tidak sabar untuk segera menemui Girl.. Pergilah ia mencari Girl.. sampai ia berhasil menemukannya… Namun… alangkah terkejutnya ia mengetahui bahwa ternyata Girl adalah seorang gadis buta.. Ia tidak bisa menerimanya..Ia pun menolak Girl .. Ia lupa akan semua janjinya…

G : Boy..bukankah kamu sudah berjanji akan menikah denganku..?
B : ummm….(bimbang) ya memang aku pernah berkata begitu..tapi tidak dengan keadaanmu yg seperti ini..
G : Bagaimana mungkin kamu mengingkari janjimu sendiri..? bukankah kau bilang hanya aku satu-satunya orang yg menyayangimu..?
B : eeeerr…maaf Girl..tapi aku tidak bisa menikah dengan gadis buta..maaf..

Boy pun pergi meninggalkan Girl.. Girl yang kecewa dan merasa dikhianati.. memilih untuk bunuh diri.. Saat ia ditemukan meninggal..ada sepucuk surat disakunya..
“Dear Boy…
Memang tidak banyak yg bisa aku berikan padamu..tidak banyak yg bisa aku lakukan untukmu… Namun..aku sungguh-sungguh tulus menyayangimu… Semoga kedua mataku itu bisa berguna bagimu..bisa membawakan terang dan keceriaan dalam hidupmu kembali..” - Girl.
Kadang kala kita tidak boleh melihat
sesuatu hanya dengan mata..
melainkan juga dengan hati kita..
Mata itu bisa menipu..
namun hati tidak..
kata hati selalu merupakan kejujuran

terdalam dalam hidup manusia.


Copy right from Mr Harold78

Friday, September 26, 2008

Jangan Dekati Iateri Orang lain tau!!!

Seorang lelaki menghampiri rumah jirannya dan mengetuk pintu...
Ketika wanita muda tuan rumah itu membuka pintu..lelaki itu bertanya...

"Cik Puan... adakah cik puan pandai bermain seks?"

Kerana terkejut... wanita muda itu menghempas pintu rumahnya dengan
perasaan marah... Namun, lelaki itu tetap mengetuk pintu rumah tadi dan
bertanyakan soalan yang sama. Kali ini wanita muda itu menjerit sekuat hati
sambil mengusir jirannya yang tidak senonoh itu...


Malamnya.. wanita itu telah menceritakan kejadian memalukan siang tadi
kepada suaminya. Suaminya berjanji akan menunggu lelaki biadap itu keesokan
harinya jikalau dia datang lagi.


Ternyata benar... keesokan harinya lelaki yang sama datang lagi dan
mengetuk pintu. Wanita itu segera membuka pintu sementara suaminya
bersembunyi sambil memegang senapang...

Lelaki itu terus bertanya..
"Cik Puan... Cik Puan ni pandai tak main seks?"

"Mestilah pandai.. kenapa encik bertanya soalan ini?"
jawab wanita itu dengan berani...

"Baguslah kalau pandai..." kata lelaki itu...
"Kalau begitu.. puaskanlah suami cik puan dan beritahu dia supaya menjauhi
isteri saya!!!"

kuang..kuang..kuang...

UNTUK MENGELAKKAN KECACINGAN...MINUMLAH ARAK...


Suatu pagi yang indah kat sebuah sekolah rendah, seorang guru yang
begitu dedikasi mengajar anak2 muridnya tentang betapa bahayanya
minuman keras kepada mereka. Sebelum memulakan mata pelajarannya pada hari
itu dia telah mengambil 2 ekor cacing yang hidup, sebagai sampel kehidupan
dan dua gelas minuman yang masing2 berisi dengan air mineral dan arak..

"Cuba perhatikan murid2.. lihat bagaimana saya akan memasukkan cacing ini
kedalam gelas, perhatikan betul2. Cacing yang sebelah kanan saya, akan saya
masukkan ke dalam air mineral manakala cacing yang sebelah kiri saya akan
masukkan ke dalam arak. Perhatikan betul2."

Semua mata tertumpu pada kedua2 ekor cacing itu.

Seperti dijangkakan, cacing yang berada dalam gelas yang berisi air mineral
itu berenang2 di dasar gelas, manakala cacing yang berada di dalam arak
menggeletek lalu mati. Si cikgu tersenyum lebar, apabila melihat anak2
muridnya memberikan sepenuh tumpuan pada ujikajinya.

"Baiklah murid2, apa yang kamu dapat belajar dari ujikaji yang cikgu
tunjukkan sebentar tadi??"

Dengan penuh yakin anak2 muridnya menjawab,

UNTUK MENGELAKKAN KECACINGAN...MINUMLAH ARAK...

Monday, September 22, 2008

ha..ha..ha..lain kali jangan menipu!!

Ceritanya bermula disini...
scene 1


scene 2


scene 3



scene 4


scene 5



scene 6


scene 7


bikin panassss.........akhirnya, kena juga

Astaga..sia MABUK Lagi!!!!

aduh....nda sangka sia mabuk lagi kemarin ne...mabuk yg lebih dos...silaka tul...

Kemarin, sia pg Chapel St. Simon P.Penampang...Lama suda gia sia nda pg sana..so sia ikut geng CSG UMS pg sambayang sana..Ngam2 da makan2 lagi bah tu hari....

sampai jak sana..trus macam biasa la..sia pg salam2 tu uncle2 sana..memang kebiasaan sia ne...salam2 sama uncle2 sana..Hormat pada yg lebih tua bah..

Trus masuk suda Chapel kan...bla..bla..bla...Sembahyang pun habis la.........

pas habis sembahyang, kami dijemput untuk makan bersama2 dengan umat sana la kunun...hehe makan free...ngam2 lagi diurang punya kesyukuran sempena pelantikan ajk baru bbagi tu chapel...

selepas jak makan2...ada la kana pasang muzik-muzik...adala kuar tin2, minuman yg bikin pening.....so apa lagi..mula la crita kami...minum2...

sia kana bagi penghormatan untuk mengacarakan majlis pada petang tu..ahahahaha..urang pertama yg sia suruh p menyanyi adalah c Lord Kenny Lister... Sumua puji2 suara dia...

Sia tingu jam, haiya..mau dekat jam 3 suda..so sia pas tu mic sama tu uncle sana la..sia bg tau dia yg sia mau balik suda kunun...sebab ada lagi latihan Tarian dan Koir bah..

sia ingat dapat balik... Richie tahan sia lagi pula...dia kc minum...entah pa nama tu minuman...sedap plak sia rasa,...crita punya crita....mau gelap2 suda dii..aduh...sia pun mabuk suda melampau ne...jalan pun nda nampak suda..nasip ada my best pren sama2 c Walter and Albert... ntah kenapa durang tu nda mabuk...sia mabuk berabis plak..silaka tul!!!!!! tadi pagi sia bangun...sia heran..macamana sia buli ada d bilik c walter????...wakakakaka..lucunya...

haiya..kelamkabut sia bangun...sia cari spek sia..silaka tul...tebuka skru dia...rusak lagi...matila kalau balik2 rusak...

Sot tul sia ow..sia ada intrvw ne hari...sempat lagi p injoy..wakakakak
ni la kehidupan budak jajal...hehehe

Friday, September 19, 2008

Ekor kontot di depan....

Adala kunun dua ikur gebuk ne..saturang nama c ali dan saturang nama dia c abu

diurang ne mimang kawan baik c Tarzan di hutan

satu ari...

abu: ui Tarzan..kanapa ko teda ikur?????

ali: Ya kan..kanapa arr Tarzan...?

c Tarzan malas mahu menjawab.

pada suatu hari...c Tarzan mau mandi la kunu..(kalau mandi, mesti dia buka santut daun kayu dia kan-cawat)

Kebetulan c ali dan c abu limpas di tempat mandi c Tarzan.So diurang plan la kunun mau intip c tarzan mandi...

abu: ali..mari sini..mari sini..ko tingu bah c Tarzan....

ali: nokuro????

tiba-tiba c ali and abu ne berabis katawa ne...

abu: patut la dia cakap dia tiada ekor..rupa-upanya dia malu..ekor dia di depan...suda la di depan..ekor kontot lagi....hahahahaha.!

ali: Wakakakakakakakaka!

Kawasan Berdosa

bahaya ne..Kalau masuk, korang rasa berdosa ka?

Senyum-Senyum

Senyum

1. "Kenapa lelaki perlu beristeri tiga... ."
Jawapannya kerana :
kerana kalau kawin satu isONE
kalau kawin dua isTWO
kalau kawin tiga barulah isTERI... ..

2. SENYUM pada orang tua tanda sayang.
SENYUM pada kanak-kanak tanda kasih.
SENYUM pada kekasih tanda cinta.
SENYUM depan telefon tanda gila,
masih SENYUM lagi... memang sah GILA!

3. " Manusia jatuh CinTa??Tak heran... "
Kuda makan RuMpuT?? Tak aneh...
MONYET pandai picit TETIKUS?? HEBAT!!!! ( MOUSE )
MASIH PICIT??
LUAR BIASA!!!!

4. "Cinta..ibarat kentut... "
makin dipendam makin gelisah...
bila di lepaskan ... ... .
ahhhhhhh lega rasanya... ... .

5.Aku terpaku dek renungan matamu,
hatiku tertanya-tanya, BENARKAH ini?
nafas ku tertahan, kau tunduk SEGAN..
lalu ku bertanya, "kau..kentutkan?"

6. "... bila hidupmu dlm kegelapan, "
maka berdoalah; dan
apabila selesai berdoa, jika
kegelapan masih mengelilingimu
maka bayarla bil di TNB!!!!!

As It Is In Heaven

yesterday was 18 hb Sept 2008, Thanks Lord, Thanks my friend....

Maybe i should share this...hehe...yesterday, i attended an interview session....hehe..i was so nervous...but, i reflected back the pray that i did the night before...Thanks to the Lord...you gave me strength to do all this...

Also to my beloved friends...
Harold78- Thanks for supporting me from behind( direct translate haha...)..Thanks for the Prayer...and thanks for keep me smiling every moment, before the intrvw,and after the intrvw...Cheers...you are great brother...kalau la masin pa yg ko ckp..habis la ne nanti....

Clarens, Thanks for the Accommodation..haha, Thanks for letting your PC to me...nanti sia blanja ko...

Sixtus- Thanks, all the things that i borrowed from you...hanya kita jak yg tau..haha..and also..and thanks for the support

Walter- You are cool man...i appreciate you as one of my best friend. Thanks for the SMS in the early morning. You wake me up geng... Thanks-Thanks.. Let me hug you..haha ...( di Church kio..haha..ala..macam slalu tu ..time salam damai)

My sister...-Thanks for the support oso..hehe..love you...

My Cousin Eyou- Hehe..Thanks juga for your support...Love you also.. And Condolence kio...hope everything ok nanti....

Fabian- Thanks for the transport n blanja sia makan....harap2 ko berjaya la...ko buli tu

My Dad and Mum- i love you..God Bless ya...

Kengkawan yg lain- Thanks juga...sbb sentiasa bagi dorongan....Tuhan Memberkati...

Me,
Bossing


Thursday, September 18, 2008

Drakula yang lucu..wakakakakaka

"Pada satu hari, Dracula dibunuh dan dia telah dibawa
berjumpa ahli sihir.

Ahli sihir enggan membenarkan Drakula masuk ke dalam
gengnya kerana dosa2 nya membunuh dan menghisap darah manusia.
Saya akan beri kamu satu lagi peluang untuk menebus
semua dosa yg telah kamu lakukan" kata ahli sihir. "Saya akan hantar
kamu balik ke bumi, TETAPI kamu tidak akan berupa manusia. Kamu hanya akan
dijelma ke "benda" bernyawa. Jadi apa yang kamu pilih..?", tanya ahli
sihir.

Okay.. saya nak menjadi BENDA BERNYAWA YANG BERSAYAP DAN MENGHISAP
DARAH,heh...heh...heh...". Ahli sihir pun bersetuju dan menukar
drakula menjadi KELAWAR PONTIANAK. Ke bumi dracula pergi, terbang ke
sana sini sehingga suatu hari dia dibunuh oleh seorang pekebun.

Sekali lagi dia dibawa menghadap ahli sihir. "Saya akan memberi satu
lagi peluang" kata ahli sihir. "Saya akan hantarkan kamu balik ke
bumi, tetapi bukan sebagai manusia atau kelawar. Jadi apa pilihan
kamu?". Dengan sipu2 Dracula ini menjawab "Saya nak jadi jugak BENDA
HIDUP YANG BERSAYAP DAN MENGHISAP DARAH!". Ahli sihir fikir sekejap dan kata
"Kalau itu yg awak mahu" dan menukarkan Dracula menjadi NYAMUK.

Ke bumi Dracula pergi, terbang ke sana sini menghisap darah haiwan
sehingga suatu hari SPLAT! dia dibunuh oleh mangsanya. Dracula terasa
bodoh sangat bila berhadapan ngan ahli sihir buat kali ke-3. "Saya
akan memberi awak peluang terakhir untuk bertaubat" kata ahli sihir
"Tetapi KALI INI kamu hanya dapat menjadi BENDA YANG TIDAK BERNYAWA.
So,apa dia kali ini?" Tanya ahli sihir.

Dracula yg masih degil ini menjawab, "ok, ok.. tolong tukarkan saya
kepada BENDA TAK BERNYAWA, BERSAYAP DAN HISAP DARAH...
heh.. heh.. heh..". "No problem" kata ahli sihir dan terus menukar
Dracula menjadi Tuala Wanita Jenama WING MAXI PAD. heheheheheheeeee...

Kisah 3 Pontianak yang Hebat!!!!

Maka tersebutlah kisah perihal 3 ekor pontianak. Memasing nak nunjuk siapa yang paling terer. Mereka pun mengadakan sebuah pertandingan tunjuk sapa paling power.

Pontianak yang paling muda diberi kesempatan untuk memulakan pertandingan. Lalu dia pun terbang secepat kilat, tak sampai 2 minit dah balik. Mukanya penuh dengan lumuran darah dan menyeramkan.
Terus dia berkata : "korang nampak kampung kat seberang bukit itu? "Yang dua ekor pontianak tu ngangguk, "Iya, nampak."
Satu kampung tu itu...habiissss aku kerjakan!!!!"
Angin jugak dua ekor pontianak tu dengar keangkuhan pontianak muda.

Kini giliran pontianak yg setengah abad tu pulak. Dia pun pergi sekelebat jugak, tak sampai 1 minit dah balik, mukanya juga penuh dengan cucuran darah. "Nkorang nampak Bandar tu?", katanya dengan muker yg kerek.. "Iya, nampak", yang dua ngangguk juga. "Satu bandar itu juga habiiissssss!!!", kata pontianak yg setengah abad sambil ketawa seram," ha ha ha hah".

Pontianak yang satunya lagi tambah panas, dia pun nak show off jugak. Dia pun tunjukk skill terbang cam kilat. Amat lah terperanjat nya dua sahabatnya, sebab tak sampai setengah minit dia dah balik, dengan penuh cucuran darah di mukanya... Lalu pontianak yg 2 ekor tu berkata, "gilaa ahh dia ni tak sempat aku nak duduk dia dah balik, memang dia paling power". Sambil mengosok gosok idong nya pontianak tu pun berkata , "Nkorang nampak tembok batu tu ?"tanya pontianak tua tu..... "Nampak ! Nampak!", kata yang 2 ekor tu...
"Err aku tadi tak nampak......"

Tuesday, September 16, 2008

Fakta tentang gaya kiss@berciuman mengikut Bintang Kelahiran

Aries
Orang-orang Aries ternyata memiliki gaya berciuman yang cepat dan penuh dengan nafsu. Tapi sayangnya ciuman dahsyat tersebut biasanya cepat pula selesainya.

Taurus
Berbeza dengan mereka yang berada di bawah naungan Aries, dimana ciuman mereka umumnya berlangsung sangat perlahan, tidak tergesa-gesa, tenang, penuh kemesraan dan berlangsung terus… terus… dan terus. Entah sampai brapa hari, sia pun nda tau

Gemini
Orang-orang Gemini konon merupakan pribadi yang hangat dan ceria. Tidak heran jika gaya berciuman mereka terkadang diselingi oleh senyuman bahkan juga tawa lebar(ni gila suda ne). Asyiknya, sifat warga Gemini yang terkenal gemar melakukan sesuatu yang baru itu pun dilakukannya dalam melakukan ciuman. Jadi banyak kejutannya!(opppsss!!!berhati-hati kama)

Cancer
Warga Cancer memang terkenal dengan sikapnya yang hati-hati, agak tertutup dan cenderung ingin selalu dilindungi. Tak heran jika dalam urusan berciuman mereka lebih suka melakukannya dengan lembut, hangat, dan seperti tidak mau lepas saja!

Leo
Orang-orang Leo yang terkenal keras dan tegas ternyata memiliki gaya berciuman yang liar, tanpa malu-malu, bahkan tidak segan-segan untuk menggigit dan mencakar!(wakakakakaka..cakaran ow..jaga kana cakaran maut suda la) Pun warga bintang berlambang singa ini ternyata sangat senang jika mendapat pujian dari pasangannya, utamanya pujian atas gairahnya yang luar biasa.

Virgo
Warga Virgo memiliki gaya berciuman yang halus, lembut, rapi, sampai-sampai sang pasangan pun bakal terkesima dibuatnya.(Sampai terkesima ka?he..he..)

Libra
Gaya berciuman warga Libra konon kurang hangat! Kenapa? Karena mereka pada umumnya terlalu segan silu dengan urusan macam-macam di luar hasrat mereka. Belum lagi, mereka gemar menghela nafas di tengah-tengah ciuman.(arrghhh..malas sia kalau macam ne ow..jan marah)

Scorpio
Percaya atau tidak, orang-orang di bawah naungan Scorpio rupanya tidak terlalu suka dengan ciuman. Karenanya, jangan terkejut apabila dalam sebuah hubungan intim mereka kerap melewatkan perkara yang satu itu dan lebih suka langsung menuju sasaran.(dei..tida romantik plak...)

Sagitarius
Hmmm.berbahagialah Anda yang berbintang Sagitarius atau pun yang memiliki pasangan dengan bintang ini. Pasalnya, mereka yang berbintang dengan lambang busur panah ini memiliki gaya berciuman yang mengejutkan, spontan, dan menggairahkan. Tak heran jika konon banyak orang yang menanti-nanti ciuman ala si Sagitarius ini.(sia pun tunggu-tunggu ne)

Capricorn
Ciuman-ciuman yang didaratkan oleh orang-orang berbintang Capricorn kabarnya sangat-sangat romantis. Bahkan luarbiasa romantisnya, ciuman ala mereka kerap menjadi ubat pembunuh stress!(arrrggghh..sia sedang stress ne skarang)

Aquarius
Sesuai dengan lambangnya, air, warga Aquarius ternyata memiliki ciuman yang basah dan agak serabutan. Selain itu, pada saat ciuman berlangsung mereka umumnya cenderung membuka mata lebar-lebar.

Pisces
Orang-orang dengan bintang berlambang ikan ini memiliki gaya berciuman pandangan mata tajam, penuh nafsu dan gairah, serta wow … berlangsung cukup lama!

Hmmm..sia pun hairan..apa sia punya bintang arrrr...hehehe..Opps..Taurus..Jap sia baca dlu gaya kalau Taurus kio...-*ciuman mereka umumnya berlangsung sangat perlahan, tidak tergesa-gesa, tenang, penuh kemesraan dan berlangsung terus… terus… dan terus....Wakakakakaka..Matila kalau macam ne..hehehehe!!!!

Sekadar Gurauan Bro n Sis..






16 September 2008- Selamat Hari Malaysia....


Halo Semua, paa kesempatan sabmil berlawak-lawak, sia mau ucapkan Selamat Menyambut Hari Malaysia kepada semua Rakyat Malaysia khususnya warga Sabah, Sarawak.

16 September merupakan hari dimana Sabah, Sarawak, Singapura dan Brunei telah bergabung dengan Persekutuan Tanah Melayu untuk membentuk suatu kerajaan yang dinamakan Malaysia.

Mari kita blajar skit k..

Pada 31 Ogos 1957, Persekutuan Tanah Melayu mencapai kemerdekaan. Selepas merdeka, Tunku Abdul Rahman telah mengemukakan cadangan kepada Kerajaan British supaya Brunei, Sabah dan Sarawak digabungkan dengan Persekutuan Tanah Melayu menjadi Malaysia. Namun, Kerajaan British menolak cadangan itu kerana Singapura diketepikan. Sementara itu, Lee Kuan Yew, Ketua Menteri Singapura pada masa itu juga menyarankan percantuman Singapura dengan Persekutuan Tanah Melayu. Cadangan Lee Kuan Yew ditolak oleh Tunku Abdul Rahman. Namun begitu, senario politik yang berlaku di Singapura mengubah sikapnya terhadap saranan Lee Kuan Yew. Pada 27 Mei 1961, Tunku Abdul Rahman dalam ucapannya di Persidangan Wartawan-wartawan Luar Negeri di Asia Tenggara di Hotel Adelphi, Singapura mencadangkan supaya Brunei, Sabah, Sarawak dan Singapura digabungkan dengan Tanah Melayu membentuk Persekutuan Malaysia. Cadangan ini menimbulkan pelbagai reaksi. Pada 23 Julai 1961, Jawatankuasa Perundingan Perpaduan Malaysia (JPPM) ditubuhkan. JPPM memberi peluang kepada pemimpin di Sabah dan Sarawak untuk mengemukakan pandangan memandangkan mereka masih menentang gagasan. Akhirnya Sabah dan Sarawak menerima gagasan ini dan menyusun satu memorandun untuk dihantar kepada Suruhanjaya Cobbold. Suruhanjaya ini kemudian menjalankan tugasnya iaitu meninjau pandangan rakyat Sabah dan Sarawak dan membuat syor perlembagaan baru. Kemudian pada Ogos 1962, Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK) ditubuhkan bagi merangka Perlembagaan Malaysia. JAK mengeluarkan laporannya pada 27 Februari 1963. Laporan ini diterima dan diluluskan. Berdasarkan laporan ini, Perjanjian Malaysia ditandatangani di London pada 9 Julai1963. Pada 16 September 1963, Malaysia diisytiharkan.



Sebab pembentukan Malaysia

1. Senario politik di Singapura

Sebab utama penubuhan Malaysia ialah untuk menentang kegiatan komunis yang kian bertambah di Singapura pada tahun 1950-an. Ejen-ejen komunis telah meresap masuk ke sekolah Cina dan kesatuan sekerja. Pada tahun 1954, komunis telah menganjurkan satu permogokan di sebuah syarikat bas. Mogok ini merebak menjadi rusuhan. Selain itu, komunis juga merampas pucuk pimpinan Parti Tindakan Rakyat (PETIR) yang sejak tahun 1959 menguasai Kerajaan Singapura di bawah pimpinan Lee Kuan Yew. Mereka menjadi ahli PETIR sehingga menubuhkan satu kumpulan berhaluan kiri dalam PETIR. Pada mulanya, Lee Kuan Yew berbaik-baik dengan mereka tetapi akhirnya pertelingkahan telah berlaku. Pertelingkahan ini menyebabkan PETIR kalah dalam pilihanraya kecil pada tahun 1961 iaitu Pilihanraya Hong Lim dan Pilihanraya Anson. Kekalahan PETIR menunjukkan pengaruh komunis bertambah kuat. Akibatnya, Lee Kuan Yew mengusir golongan berhaluan kiri ini dari PETIR. Pengaruh komunis turut berkembang sehingga satu parti berhaluan komunis iaitu Barisan Sosialis dibawah pimpinan Lim Chin Siong ditubuhkan. Tunku Abdul Rahman bimbang komunis meresap masuk Tanah Melayu. Diharapkan melalui gagasan Malaysia, hasrat komunis menguasai Singapura gagal yang seterusnya dapat menyekat kemaraan mereka.

2. Senario politik di Sarawak

Pada tahun 1951, Liga Belia Demokratik Cina Seberang Laut yang berhaluan komunis ditubuhkan tetapi dibubarkan semasa Darurat. Walau bagaimanapun, satu pertubuhan komunis sulit iaitu Persatuan Belia Maju Sarawak telah bergerak di kalangan kesatuan sekerja, pelajar dan petani. Mereka menghasut masyarakat Cina menentang British. Parti Bersatu Rakyat Sarawak (SUPP) telah dipengaruhi oleh komunis. Lalu, Kerajaan British melancarkan operasi pisang untuk menyekat pengaruh komunis dalam SUPP tetapi gagal. Diharap melalui gagasan ini, kestabilan politik yang diperolehi dapat menentang ancaman komunis.

3. Mengimbangi penduduk

Penubuhan Malaysia juga bertujuan mengimbangi jumlah penduduk. Tunku Abdul Rahman menjangkakan Sabah, Sarawak dan Brunei kalau digabungkan dengan Tanah Melayu akan membawa kepada faedah sosial. Penggabungan Tanah Melayu dengan Singapura menimbulkan masalah ketidakseimbangan kaum. Hal ini disebabkan ¾ daripada penduduk Singapura berbangsa Cina. Kemasukan Sabah, Sarawak dan Brunei akan mengimbangi kadar kaum-kaum kerana 70% daripada penduduk Borneo Utara ialah bumiputera.

4. Kemajuan ekonomi bersama

Pembentukan Malaysia membolehkan kelima-lima buah kawasan menikmati kemajuan ekonomi bersama. Singapura, Brunei dan Tanah Melayu telah mencapai kemajuan ekonomi yang amat memuaskan, manakala Sabah dan Sarawak ialah negeri yang masih mundur. Penubuhan Persekutuan Malaysia membolehkan Sabah dan Sarawak dimajukan. Hal ini bermaksud kekayaan dari kawasan maju akan dipindah ke kawasan mundur untuk membiayai projek pembangunan.

5. Mempercepatkan proses kemerdekaan

Penubuhan gagasan Malaysia bertujuan mempercepatkan proses kemerdekaan bagi Sabah, Sarawak, Brunei dan Singapura. British berjanji akan memberi kemerdekaan yang lebih awal sekiranya Sabah, Sarawak, Brunei dan Singapura bergabung dengan Tanah Melayu bagi membentuk Malaysia. Penggabungan ini juga akan menamatkan penjajahan British di rantau ini dan menjamin kedaulatan dan keselamatan wilayah-wilayah itu daripada ancaman kuasa luar.

Reaksi-reaksi negeri terlibat

1. Singapura

Lee Kuan Yew selaku Ketua Mentei Singapura menyokong gagasan ini kerana PETIR dapat meneruskan kekuasaannya di Singapura, ancaman komunis dapat dikawal, perkembangan ekonomi Singapura menjadi lebih pesat dan Singapura dapat merdeka dengan lebih awal. Namun demikian, Barisan Sosialis dan Parti Buruh menentang gagasan ini. Pada 1 September 1962, Lee Kuan Yew telah mengadakan satu pungutan suara bagi mendapatkan persetujuan rakyat Singapura mengenai penyertaan Singapura dalam Malaysia. Mengikut keputusan, 71.1% daripada rakyat Singapura menyokong penubuhan Malaysia. Melalui gagasan Malaysia, taraf pelabuhan bebasnya dikekalkan, Singapura mempunyai kuasa autonomi dalam bidang kewangan, pendidikan dan perburuhan dan Singapura akan mendapat 15 kerusi dalam Parlimen Malaysia.

2. Sabah dan Sarawak

Pemimpin di kedua-dua negeri ini amat terperanjat dengan penubuhan Malaysia. Pemimpin-pemimpin di kedua-dua negeri ini membentuk Barisan Bersatu pada 9 Julai 1961 bagi menentang gagasan Malaysia. Pemimpin-pemimpin itu termasuk Ong Kee Hui (Pengerusi SUPP), Temenggung Jugah Anak Berieng (Yang Dipertua Parti Negara Sarawak – PANAS), Dato’ Mustapha bin Dato’ Harun dan Donald Stephen (ahli tak rasmi Majlis Undangan Sabah). Mereka menentang gagasan kerana takut Sabah dan Sarawak akan dikuasai oleh Tanah Melayu. Mereka takut kedudukan politik mereka terjejas. Mereka juga bimbang keperibadian negeri masing-masing akan hilang. Golongan peniaga Cina pula bimbang kuasa ekonomi akan dirampas oleh Tanah Melayu dan Singapura. Selain itu, mereka juga berpendapat Sabah dan Sarawak perlu diberi kemerdekaan dahulu sebelum menyertai Malaysia. Kaum bumiputera bukan Islam turut menentang gagasan Malaysia. Bantahan mereka disuarakan melalui Parti Kebangsaan Sarawak (SNAP), Pertubuhan Kebangsaan Kadazan Bersatu (UNKO) dan sebagainya. Pemimpin di kesua-dua negeri menganggap gagasan Malaysia merupakan satu helah untuk meluaskan kuasa Tanah Melayu dan menggantikan penjajahan British. Pada bulan Jun 1961, Tunku Abdul Rahman berangkat ke Sabah dan Sarawak dan mendapati rakyat di sana telah salah faham mengenai gagasan Malaysia. Oleh itu, sebuah persidangan Persatuan Parlimen Komanwel diadakan di Singapura pada Julai 1961. Beberapa orang daripada Barisan Bersatu telah dihantar oleh British ke persidangan ini. Mereka membincangkan tentang gagasan Malaysia. Akhirnya, Jawatankuasa Perundingan Perpaduan Malaysia (JPPM) ditubuhkan untuk mengumpulkan pendapat Sabah dan Sarawak mengenai gagasan ini. Pada bulan Ogos 1961, Abang Haji Mustapha (Pengerusi PANAS) menyokong gagasan Malaysia. Kemudian, Donald Stephen dan Dato’ Mustapha turut menyokong gagasan ini selepas melawat ke Tanah Melayu dan berunding dengan Tunku Abdul Rahman.

3. Brunei

Sultan Omar Ali Saifudin menyokong gagasan ini tetapi Parti Rakyat Brunei (PRB) yang dipimpin oleh A.M. Azahari menentangnya. A.M. Azahari menentang gagasan ini kerana Brunei akan menjadi jajahan Malaysia. Beliau mahukan Brunei merdeka dahulu sebelum menyertai Malaysia. Beliau juga merancang menggabungkan Brunei, Sabah dan Sarawak menjadi Persekutuan Borneo Utara di bawah pimpinan Sultan Brunei. PRB menang dalam pilihanraya Majlis Daerah dan Majlis Undangan yang diadakan pada Ogos dan September 1962. Kemenangan ini menyakinkan Azahari bahawa rakyat Brunei turut menentang gagasan Malaysia. Selain itu, Azahari juga merasa dirinya kuat kerana Filipina dan Indonesia menyokongnya. Dengan keyakinan bahawa gagasan ini akan gagal, PRB melancarkan pemberontakan bersenjata pada 7 Disember 1962. Pemberontakannya ditumpaskan oleh Kerajaan Brunei dengan bantuan tentera dari British dan Tanah Melayu. Azahari melarikan diri ke Filipina dan mengisytiharkan dirinya sebagai Perdana Menteri dan Sultan Omar Ali Saifudin sebagai Ketua Kerajaan Persekutuan Borneo Utara. Walaupun pada mulanya Sultan Brunei menyokong gagasan ini tetapi baginda telah menarik diri pada Julai 1963 kerana baginda tidak mahu membayar cukai hasil daripada pengeluaran minyaknya kepada kerajaan pusat Malaysia dalam tempoh 10 tahun. Selain itu, baginda juga tidak berpuas hati kerana diberi kedudukan yang paling rendah dalam senarai nama Sultan-sultan. Tambahan pula, rakyat Brunei juga tidak bersetuju menyertai Malaysia.

Proses pembentukan Malaysia

1. Jawatankuasa Perundingan Perpaduan Malaysia (JPPM)

JPPM ditubuhkan pada 23 Julai 1961. Ia dipengerusikan oleh Donald Stephen (anggota Majlis Undangan Sabah). Anggotanya ialah Tunku Abdul Rahman (Tanah Melayu), Lee Kuan Yew (Singapura), Dato’ Mustapha Dato’ Harun (Sabah), Temenggung Jugah Anak Berieng (Sarawak) dan Dato’ Setia Pangeran Ali (Brunei). Tujuan JPPM ialah:

a. Memberitahu orang ramai mengenai Malaysia.

b. Mengumpulkan sambutan mereka terhadap Malaysia.

c. Menyediakan memorandum mengenai cara pembentukan Malaysia.

JPPM telah memberi peluang kepada pemimpin Sabah dan Sarawak mengemukakan pandangan mengenai gagasan Malaysia. JPPM telah mengadakan 4 mesyuarat di Kota Kinabalu (21 Ogos 1961), Kuching (18 Disember 1961), Kuala Lumpur (6 Januari 1962) dan Singapura (1 Februari 1962). Hasil daripada rundingan yang dijalankan. Sarawak mengeluarkan kertas putih mengenai Malaysia pada 4 Januari 1962 dan Sabah pada 31 Januari 1962. Kemudian, satu memorandum disusun semula dan dihantar kepada Suruhanjaya Cobbold pada 23 Februari 1962. Kandungan memorandum ini ialah:

a. Perlembagaan Tanah Melayu 1957 menjadi asas perlembagaan Malaysia.

b. Kerajaan Persekutuan berkuasa dalam hubungan luar, pertahanan dan keselamatan.

c. Islam – agama rasmi tetapi rakyat bebas beragama.

d. Bahasa Melayu – bahasa kebangsaan tetapi bahasa lain masih boleh digunakan.

e. Hak istimewa seperti orang Melayu diberi kepada rakyat pribumi Sabah dan Sarawak.

f. Sabah, Sarawak berhak mengawal imigrasennya sendiri.

g. Perwakilan Parlimen berasaskan jumlah penduduk dan jumlah luas kawasan.

Memorandum ini disokong oleh rakyat Sabah, Sarawak, Singapura dan Tanah Melayu.

2. Suruhanjaya Cobbold

Suruhanjaya Cobbold ditubuhkan pada Januari 1962. Ia dipengerusikan oleh Lord Cobbold (bekas Gabenor Bank of England). Ahli-ahlinya terdiri daripada Sir Anthony Abel dan Sir David Watherston iaitu wakil British dan Muhammad Ghazalie Shafie dan Dato’ Wong Pow Nee iaitu wakil Tanah Melayu. Tugas utama suruhanjaya ini ialah:

a. Meninjau pandangan rakyat Sabah dan Sarawak mengenai Malaysia.

b. Membuat syor-syor perlembagaan.

Suruhanjaya ini menjalankan tugasnya dari 19 Februari sehingga 18 April 1962. Sebanyak 50 perjumpaan dengan 690 kumpulan orang ramai diadakan. Selain itu, 2000 atau lebih memorandum telah diterima. Pada 18 April 1962, laporan disiapkan dan diserahkan kepada Kerajaan Tanah Melayu dan British pada Jun 1962. Pada 1 Ogos 1962, laporan ini diumumkan mengenai pandangan rakyat Sabah dan Sarawak:

a. 1/3 menyokong kuat Malaysia

b. 1/3 menyokong dengan syarat

c. 1/3 hendak merdeka dahulu sebelum menyertai Malaysia

Dengan itu, suruhanjaya ini turut menyokong gagasan Malaysia dan mengesyorkan syor-syor Perlembagaan Malaysia seperti dibawah:

a. Nama persekutuan baru – Malaysia.

b. Perlembagaan Tanah Melayu 1957 menjadi asas Perlembagaan Malaysia.

c. Kedudukan istimewa kaum pribumi Sabah dan Sarawak dijamin.

d. Sabah dan Sarawak berhak memilih Ketua Negeri sendiri.

e. Penduduk pribumi Sabah dan Sarawak dibenarkan berkhidmat dalam perkhidmatan awam secepat mungkin.

f. Dasar pendidikan, ugama, imigresen, perwakilan Parlimen, kedudukan bumiputera, kewangan, kewarganegaraan dan perlembagaan negeri di Sabah dan Sarawak ditentukan oleh Majlis Undangan Negeri masing-masing.

g. Bahasa Melayu – bahasa kebangsaan. Sabah dan Sarawak dibenarkan menggunakan Bahasa Inggeris sebagai bahasa rasmi sehingga DUN masing-masing membuat keputusan.

Hampir semua syor diterima oleh British dan diumumkan pada 1 Ogos 1962, Malaysia akan ditubuhkan pada 31 Ogos 1963. Jawatankuasa Antara Kerajaan akan ditubuhkan bagi merangka Perlembagaan Malaysia.

3. Jawatankuasa Antara Kerajaan (JAK)

JAK ditubuhkan pada Ogos 1962 untuk merangka Perlembagaan Malaysia. Pengerusinya ialah Lord Landsdowne dan Timbalan Pengerusinya ialah Tun Abdul Razak. Anggotanya terdiri daripada wakil British, Tanah Melayu, Sabah dan Sarawak. Wakil Sabah telah mengemukakan memorandum yang mengandungi 20 perkara. Antaranya ialah:

a. Agama Islam – agama rasmi persekutuan. Tiada agama rasmi di Sabah.

b. Bahasa Inggeris – bahasa rasmi Sabah; Bahasa Melayu – bahasa kebangsaan.

c. Imigresen orang asing Sabah di bawah kuasa negeri Sabah.

d. Sistem pendidikan Sabah dikekalkan.

e. Perwakilan Parlimen harus mengambil kira keluasan kawasan dan bilangan penduduk.

Pemimpin Sarawak tidak mengemukakan memorandum tetapi bersetuju dengan memorandum yang dikeluarkan oleh Sabah.

27 Februari 1963 JAK mengeluarkan laporan

8 Mac 1963 Dibentangkan di Majlis Negeri Sarawak

13 Mac 1963 Dibentangkan di Sabah.

Kedua-dua negeri menerima laporan ini dan laporan ini seterusnya diluluskan oleh Parlimen Tanah Melayu dan menjadi Akta Malaysia 1963. Kandungannya ialah:

a. Agama Islam – agama rasmi kecuali Sabah dan Sarawak.

b. Bahasa Melayu – bahasa rasmi persekutuan.

Bahasa Inggeris – bahasa rasmi Sabah dan Sarawak sehingga 10 tahun selepas Hari Malaysia apabila Dewan Undangan Negeri Sabah dan Sarawak membuat pindaan.

c. Imigresen Sabah dan Sarawak dibenarkan mengawal sendiri.

d. Sistem pendidikan Sabah dan Sarawak dikekalkan di bawah kerajaan negeri sehingga Dewan Undangan Negeri kedua-dua negeri ini membuat pindaan.

e. Perwakilan Parlimen – Sabah 16 kerusi, Sarawak 24 kerusi dan Singapura 15 kerusi.

Berdasarkan laporan JAK, Perjanjian Malaysia ditandatangani di London pada 9 Julai 1963. Pada masa ini Brunei menarik diri secara rasminya.

4. Pengisytiharaan Malaysia

Berkenaan dengan penubuhan Malaysia, Filipina dan Indonesia menentang kuat. Beberapa rundingan telah diadakan antara kedua-dua negara dengan Tanah Melayu. Akhirnya, MAPHILINDO ditubuhkan. Pemimpin ketiga-tiga negeri bersetuju meminta Suruhanjaya Pertubuhan Bangsa-bangsa Bersatu (PBB) untuk meninjau kembali pandangan penduduk Sabah dan Sarawak mengenai penyertaan mereka ke Malaysia. Suruhanjaya PBB yang diketuai oleh Lawrence Michaelmore menjalankan tugasnya dari 16 Ogos – 5 September 1963. Oleh itu, tarikh penubuhan yang ditetapkan terpaksa ditunda. Mengikut laporan PBB, lebih 70% rakyat Sabah dan Sarawak menyokong Malaysia. Maka pada 16 September 1963, penubuhan Malaysia diisytiharkan secara rasminya.

Penentangan gagasan Malaysia

1. Filipina

Apabila JPPM dan Suruhanjaya Cobbold menunjukkan sokongan kepada penubuhan Malaysia, Filipina telah menuntut hak ke atas Sabah bagi waris Sultan Sulu pada 22 Jun 1962. Filipina mendakwa Sabah dipajak dan bukan diserahkan kepada Baron Overbeck dan Alfred Dent pada tahun 1874. Pajakan ini telah dibatalkan pada tahun 1958. Kerajaan British enggan mengakui kedaulatan Filipina ke atas Sabah. Kerajaan Filipina juga mengemukakan tuntutan yang sama kepada Tanah Melayu tetapi ditolak. Hubungan diplomatik Filipina-Tanah Melayu menjadi genting. Walau bagaimanapun, usaha-usaha dijalankan untuk menyelesaikan persengketaan. Akhirnya, Filipina juga mengiktiraf Persekutuan Malaysia pada Jun 1966.

2. Indonesia

Pada mulanya, Indonesia mengalu-alukan pembentukan Malaysia. Namun, PKI di bawah D.N. Aidit menyifatkan ia merupakan satu penjajahan baru yang mengancam Indonesia. Setelah tercetusnya pemberontakan Brunei, Presiden Indonesia, Sukarno menerima tekanan hebat dari PKI dan mengubah sikap serta menentang gagasan Malaysia. Aidit telah melawat ke Tanah Melayu dan menghasut rakyat dan tentera memberontak. Hubungan Tanah Melayu dengan Indonesia menjadi renggang. Pada 20 Januari 1963, Dr. Subandrio mengumumkan dasar konfrontasi terhadap gagasan Malaysia. Kemudian, Indonesia bersetuju meminta Suruhanjaya PBB bagi meninjau semula pandangan penduduk Sabah dan Sarawak mengenai Malaysia. Laporan PBB menunjukkan rakyat Sabah dan Sarawak menyokong Malaysia tetapi Indonesia enggan mengakui.

16 September 1963, Malaysia diisytiharkan secara rasminya. Pada hari ini, Indonesia melancarkan konfrontasi dan memutuskan hubungan diplomatik dengan Tanah Melayu. Sebab Indonesia melancarkan konfrontasi ialah:

a. Tekanan PKI ke atas Kerajaan Indonesia.

b. Penubuhan Malaysia menghalang cita-cita Sukarno untuk menubuhkan Indonesia Raya yang termasuk Sabah, Sarawak dan Tanah Melayu.

c. Sukarno merasa tersinggung kerana tidak diajak berunding mengenai penubuhan Malaysia.

Pada bulan November 1963, serangan gerila dilancarkan. Tentera Indonesia mendarat di Pontian, Labis, Muar dan Kota Tinggi. Pengintip-pengintip juga dihantar. Akibatnya:

a. Dato’ Dr. Ismail Abdul Rahman telah meminta bantuan dari PBB dan membuat bantahan mengenai serangan Indonesia.

b. Pasukan pertahanan tempatan atau askar wataniah ditubuhkan.

c. Britain memberi bantuan tentera.

d. Australia, New Zealand, Canada memberi bantuan senjata.

e. Rundingan sulit dengan pegawai Indonesia bukan komunis diadakan.

f. Dato’ Abdul Razak melawat ke negara Afro-Asia dan Dunia Ketiga untuk mengikis propaganda Indonesia yang memburuk-burukkan nama Malaysia.

Pada 30 September 1965, gerakan komunis untuk merampas kuasa gagal. Konfrontasi menjadi berkurangan. Menteri Luar Indonesia, Adam Malik berusaha menamatkan konfrontasi dan mewujudkan persefahaman dengan Malaysia. Hasrat menamatkan konfrontasi wujud apabila Suharto menggantukan Sukarno. Hasilnya, perjanjian damai ditandatangani di Jakarta pada 11 Ogos 1966 selepas Tun Abdul Razak berunding dengan Adam Malik di Bangkok.


Itulah Sejarah dia...Selamat Hari Malaysia...


Monday, September 15, 2008

Apa nama Jipun kalau.... hehe

01. Yang pemarah - KEIJI CACIMAKI

02. Yang suka berjimat - SAYORI

05. Yang suka layan blues - APO NADIKATO

06. Yang suka belajar - ASHIKO ULANGKAJI

07. Yang kerap bikin kacau - WAKASI HURUHARASUKAMURA

03. Yang bisu - KIETA TADASORA

04. Yang suka makan nasi - NANACHI KASIBANYA

08. Yang sangat kedekut - MATIMATI TAMOKASI

09. Yang suka sangat tidur - ICHIBAN TIDOMATI

10. Yang suka mengintai - HINTAI AKOSUKA

11. Yang tua - TARAGIGI PADAMOKA

12. Yang kena tinggal bini - SUSAHATI BINILARI

13. Yang suka merempit - SAJA CARIMATI

Marriage: Before and After

Before marriage, it reads:


He: Yes. At last, it was so hard to wait.

She: Do you want me to leave?

He: No! Don't even think about it.

She: Do you love me?

He: Of course!

She: Have you ever cheated on me?

He: No! Why are you even asking me that?

She: Will you kiss me?

He: Yes!

She: Will you hit me?

He: No way! I'm not such a kind of person!

She: Can I trust you?

After some years of marriage, you read it from bottom to the top !!!

Kucing pun mau meginum begia

nah...bukan menusia jak pandai meginum, kucing pun pandai juga..bila tuannya kuat meginum, apa lagi specis2 yang terdekat dengan tuannya...so, kalau kamu mau meginum, elakkan daripada haiwan kesayangan pun terbabit..tingu ne kucing sia..pandai2 jak dia p buka tanpa kebenaran!!!!!! silaka tul..jaga la kau nanti....ekekekeke

Saturday, September 13, 2008

Kenapa bah ne anjing ne?


Time sia jalan2 sana bandar, sia mbil2 la gamar, tiba2 ne ada sesuatu yg sia nampak lain-lain..sia pun hairan juga la, bila sia tingu2 ni animal, sia pun keliru, puppy ka ulat bulu..astaga...sia kasian juga ne..ni la kalau ibubapa inda sefahaman..masing-masing mau dengan cara hidup sendiri..sampai anak pun ditinggalkan...
Mama tu ulat puppy sana suda atas pokok kayu p makan daun, bapa tu ulat puppy pula sana suda jalan2 cari sisa makanan...tunggu kana timbak Penguasa...


Kalau sia bawa pulang ne Ulat Puppy, ntah, apa la sia mau kasi makan dia kan...hehe

Friday, September 12, 2008

Santut Boy-Wakakakaka



Jangan komplin kalau kamu tidak mempuyai baju untuk di pakai. Kau tingu ini budak tidak pernah komplin yang dia tiada baju sebab bagi dia walaupun tidak buli jadi SUPERBOY sekurang-kurangnya dia buli juga jadi SANTUTBOY. Bergembiralah apa yang kau ada bah.

Father Nick, hehe...sia pun mau jadi santut boy la..hahahaha

Thanks Father, it is funny, makes me smile a moment, BUT it is meaningful..
sepa mau membaca yg lushyu-lushyu lagi masuk jak sini k. Jan Malu2 masuk site c Father Nick k. (klik sini)

Gara-gara mau interview-ceremin mata pun ditukar..haha



Nda lama lagi, sia menghadiri intrvw..adei..so mesti kasi tujuk gud boy...pa lagi...sia pun p tukar la spek mata sia..hehehe..nampak skit gud boy kan..hehe

i got a Blog Award. hehe..thanks...

i got this award yesterday, from one of my fellow friend. c Anak Jagung bah. is it True? hehe..ya, true labah kawan, Thanks very-very many la ned..ko juga la..hehe..



My job is to pass this award to other 7 interestig bloggers..(yg sia pikirkan la)..But, there is some condition and rules tau..
read this:

Some rules:
1. Put the logo on your blog.
2.Add a link to the person who awarded it to you.
3. Nominate at least 7 other blogs.
4. Add links to these blogs on your blog.
5. Leave a message for your nominee on their blog.
Now I'm gonna nominate 7 brillante bloggers for this award.. Here goes :

1.Kengkaru- i choose him because the unique post,sometimes funny, sometimes menyentuh hati pembaca begia. He got the ideas in his blog. Comon Bro!!
2.Bambangan- he shares the knowledge, the daily Reflection, and the journey of his life, enjoy to read your blog man..Sepa la nda kanal dia ne kan...
3.Kuntiak- His blog is all about life,Sharing, Love, Caring dan banyak lagi la..dia cakap, "kita pikir-pikirkanla hidup kita"-Fr Nick begia ne
4.Bambarayont-Hahangai Avanus, the caring friend, sporting....
5.Along- Variety of information..hehe...great photo..great blog
6.LordKenyLister- The updated guy..Very Friendly, Helpful and sporting...
7.Tapayas-fancy friend and cool

receiving this award means more hard work and passion for blogging. It is not how beautiful or how unique your blog is, but it's the contents, it's meaning, it's ideas, it's message that count most. Happy blogging guys..

God Bless...

Jokes yang bikin kau tersenyum!!!

Surat untuk kekasih...(putus cinta)
Candy ingin memutuskan perhubungan dengan boyfriend orang putihnya...

Dia tak sanggup bertemu muka, Lalu dia pun mengutus surat...surat tu macam ni bunyinya....hehehehe

Hi,My motive write this letter is to give know you something. I WANT TO CUT CONNECTION US. I have think about this very cook. I know i clap one hand only. Correctly, I have see you and she together at town with my eyes self. You always request apology back back. I don't trust you again!!!My Friend speak you play three wood.

Now i know you correct correct play three wood. so, I break off to pull my body from this love triangle. I know this result i pick is very correct, because you love she very high from me. so, I break off to go far from here. But I always love where also I live....Safe live......
wakakakakakakka

Cerita Lawak Ni... :p
Seorang koboi pulang dari sebuah kota dengan menunggang kudanya melewati gurun. Dia dikejutkan oleh seekor ular yang menghalangi jalannya, lalu si koboi turun dengan pisau di tangannya, ketika ditangkap ular itu untuk dibunuh, si ular berkata:

Si ular : "Jangan bunuh aku daaa... aku adalah fairy"

Si koboi terkejut, dan masih ragu, lalu bertanya,

Si koboi : "Jika ko fairy, apa yang aku nak, akan dikabulkan?"

Si ular : "Jika ko tidak percaya, lepaskan dulu aku dan apa permintaan ko wahai koboi?"

Lalu si koboi melepaskan si ular itu, lalu dia berkata..

Si koboi : "Aku mempunyai 3 permintaan, firstly aku nak wajah aku hensem cam Tom Cruise, yang kedua, badan aku setegap Rambo, yang ketiga "anu" aku sebesar "anu" kuda yang aku tunggangi itu", sambil menunjukkan jari ke kudanya.

Si ular berkata dengan tenang : "Kacang aah, esok ko boleh lihat di cermin apa yang terjadi, sudah ya, aku chow dulu..", kata si ular sambil pergi masuk semak-samun dan menghilang.

Lalu si koboi itu naik kudanya meneruskan perjalanan menuju rumahnya kerana memang hari pun sudah lewat.

Sesampai di rumah, si koboi berdiri di depan cermin dan berkata "Esok kalu tidak ada perubahan siapla! Aku potong kepalamu wahai ularr!", sambil berjalan dia masuk ke bilik dan terus zzzzzz!!!

Besoknya, si koboi bangun pagi-pagi dan terus menuju cermin, dan apa yang terjadi, si koboi terperanjat badak dan berasa gumbira, dilihat wajahnya mirip Tom Cruise sambil senyum bangga..

Kemudian, dia membuka baju melihat badannya sudah berubah dengan otot yang menonjol bak Rambo sambil memperagakannya gaya-gaya bodybuilder..

Teringat permintaan terakhir dia smlm, akhirnya dia membuka seluarnya dan dia terkejut sambil mengguling2kan dirinya dan berteriak: "Tidak. Tidak. Ini tidak mungkin, TIDAAAAAAAAAAAAAAAAK!!!!!!!".

Ternyata dia lupa, dan baru ingat bahawa kuda yang ditungganginya semalam itu adalah kuda betina... ... ..!!!


Cara mau contril malu
a. Jika diketawakan rakan ketika tertidur kat opis hingga meleleh air liur basi... terus bangun separuh sedar dan buat-buat kene sawan sambil keluarkan lagi air liur. Gerenti member korang akan panik dan berenti ketawakan korang.

b. Kalau tersilap menyapa orang yang tak dikenali... teruskan menganggap dia kenalah korang dan bagi dia duit kononnya korang pernah berhutang dengannya. Mesti dia pun mengaku korang kenalannya.

c. Jika ditegur orang kerana zip seluar terbuka... jawab je dengan selamba mengatakan ini adalah gaya berfesyen atau katakan bahawa zip itu rosak sambil berfalsafah 'biar rosak zip, jangan rosak akhlak'.

d. Bercakap sorang diri kerana member ketinggalan kat belakang... teruskan bercakap dan ketawa sambil menyumpah member korang tu sensorang. Tentu orang takkan gelakkan kerana menyangka korang ada masalah mental kronik.

e. Tersilap masuk tandas wanita... buat-buat wajah glabah dan cemas sambil berlakon menyatakan tujuan korang masuk kerana nak mencari isteri atau awek korang yang dah sejam tadi tapi tak keluar-keluar lagik.



tajuk dia: Cara2 Nak Cover Malu...


1. kalo tersepak batu:

Jangan terus bangun, sebaliknyer anda baring dan trus berguling-guling hingga jauh dari perhatian ramai...

lepas tu baru bgn bila takde org nampak..

2. kalo terjatuh beskal:

cepat2 naik beskal anda semula dan jatuhla lagi sehingga berkali-kali supaya org ingat anda saje2 buat lawak...

3. kalo terjatuh tangga:

trus bersilat seolah-olah anda dirasuk atau sedang berlawan dgn makhluk halus...

4. kalo terjatuh dlm longkang:

pungutlah sampah yg ada sambil marah2 dgn suara yg kuat,

pasti org menyangka anda seorang yg amat prihatin terhadap kebersihan...

6. kalo terjatuh di dpn bus stop:

terus buat2 pengsan sehingga ada org membantu anda..

kalo takde..baring trus sampai mlm dan takde org lagi kt bus stop tu...

haa... ni lah masa sesuai utk bangun semula... .

7. kalo jatuh tergelincir kt lantai licin:

tarik la kawan (atau sesiapa yg ada kt sebelah anda) utk jatuh bersama-sama supaya tak lah anda sorang je yg dpt malu... ye tak?...


heheheheeeee

hahahaaaaaa

2 ekor Hantu ....wakakakakakaka

Tajuk: 2 ekor antu
Tersebutlah kisah dua orang hantu. Mereka ni baru bertemu lalu mereka pun berborakla untuk mengisi masa lapang kehidupan mereka sebagai hantu. Sepanjang perbualan mereka, Hantu B ni tak habis- habis menggigil. Lalu, Hantu A yang kehairanan ni pun bertanya,

"Apsal kau ni asyik menggigil je?"

"Oh..cara aku mati dulu teruk..aku mati dalam peti ais... sejuk!!" Jawab Hantu B sambil menggigil lagi.

"Ooo..kesian... aku dulu mati sebab heart attack." Kata Hantu A ramah.

"Kau memang sakit jantung kronik ye? Apsal ko tak gi buat operation? Kalau tak, sure kau tengah lepak-lepak ngan family kau sekarang." Balas Hantu B.

"Dah,aku dah buat dah !In fact mase aku mati tu, aku in recovery. Panjang ceritanya... " jawab Hantu A sayu.

"Ceritala sikit..Sambil-sambil lepak nih.."

"Camni..Aku syak isteri aku main kayu tiga ngan aku. So this one day, aku ingat nak perangkap la isteri aku..Aku pura-pura gi keje tapi actually aku park keta aku kat simpang hujung umah aku je. Seperti yang aku syak, masuk sebuah keta kat carpark umah aku. Aku rilex dulu sebab nak carik mase sesuai tangkap diorang."

"So, ko dapatla tangkap diorang?" tanya Hantu B penuh minat.

"Tak. Aku cume jumpe isteri aku je kat dalam bilik. Yang aku heran, mase aku masuk umah tu, aku nampak ade kasut laki kat pintu umah aku. Aku tanye isteri aku tapi die takmo jawab. So aku pun lari-lari sekeliling umah aku nak carik jantan tuh. Abis sume bilik aku carik tapi takde pun.. Last-last, sebab aku penat sangat berlari carik jantan tuh, aku pun jatuh pengsan sebab heart attack. And aku tak sangka aku mati lak... " kata Hantu A mengakhiri ceritanya dengan kesedihan.

Hantu B terdiam mendengarkan cerita Hantu A. Selepas beberapa ketika, Hantu B berkata,

"Kenapa kau tak check kat dalam peti sejuk? Kalau kau check kat situ, sure kita berdua still hidup lagi

Hua...hua...hua....

Thursday, September 11, 2008

Wednesday, September 10, 2008

Think About it - from kuntiak.blogspot.com


The greatest tragedy for human being
is that when he or she does not recognize his or her own fellow human being.

Message ffrom Fr Nicholas Stephen:
H I D U P I L A H : Kehidupan adalah satu anegurah daripada Dia yang mencipta. Maka dari itu, "hidupilah" kehidupan anda dengan sepenuhnya sambil bersyukur dan berterima kasih kepada Dia yang memberi kehidupan dan yang dapat mengambil balik kehidupan kita.

Source: Http://kuntiak.blogspot.com

The Arch Diocese of Kota Kinabalu



The Archdiocese of Kota Kinabalu is located in the "Land Below the Wind" - north of Borneo Island - in the Malaysian state of Sabah. In the past, Sabah was known as North Borneo. Sabah is one of the two states in East Malaysia, the other being Sarawak. They are bounded by Indonesia while Sarawak also shares a border with Brunei.

The Land Below the Wind
SABAH - the second largest state in Malaysia, is situated at the northern part of the Island of Borneo, the third largest island in the world. It covers area 72 500 sq kilometers with a coastline of 14 400 kilometers long washed by the South China Sea in the west, the Sulu Sea in the northeast and the Celebes Sea in the east.

Kota Kinabalu City is the capital of SABAH, set between lush, tropical hills and fronting emerald green waters-vibrant and exciting yet serene and uplifting, with its eco-treasures from top to bottom. Formerly known as Api-Api (Apy-Apy on a 1657 Dutch map), Deasoka (a place where travelers rest and pick up fresh water) and Singgah Mata (where the eye lingers), its name was changed in 1899 to Jesselton after Sir Charles Jessel, Vice Chairman of the Chartered Company Board of Directors. On 30 Sept 1976, Jesselton was changed to Kota Kinabalu. It became a municipal in 1979 and attained city status on 2 Feb 2000.

Known as The Land Below The Wind because geographically, it is below the typhoon belt. The three million population of SABAH is as diverse as its ecology. Comprising of a colourful mix of 32 ethnic group and other non-indigenous people - they are all interwoven by culture, tradition, marriage and language. The result is the face and dialect unmistakably SABAH.

The largest ethnic group is the Kadazandusun, making up 1/3 of the total population, they can be found on the west coast, to the interior. Formerly the main rice-producer of the states, the Kadazandusun is now the major force in SABAH's rapid progress towards urban modernisation.

The Bajaus were originally the seafarers of Borneo. Many still reside along the coastline with fishing being a major occupation. Their riding skills on ponies have earned these Bajaus nickname 'Cowboy Of The East' and their colourful costumes (as well of their ponies) are greatly admired.

The Muruts reside mainly in the hinterland, with many still occupying the traditional long houses. Once feared of their headhunting, the Muruts now, mainly use their blowpipes and darts for hunting food and ceremonial occasions.

The highlight of all ethnic community festivals is the Harvest Festival held in May. Traditionally, it is a ceremony to give thanks to the rice-spirit for a bountiful harvest and to ensure the same for the next season. Gong-beating competition, unduk ngadau (Harvest Queen), buffalo-races and other traditional sports, the appearance of the Bobohizan or the 'High Priestess', are all part of the interesting festival. The majority of the ethnic communities in SABAH are either Muslim or Christian by choice. Hence, in additional to the traditional harvest celebration, the respective communities also celebrate Hari Raya Puasa, Hari Raya Haji, Awal Muharram, Easter and Christmas. For locals and visitors alike, the weeklong Gaya Christmas Celebration (week before Christmas) organized by the Sabah Council of Churches is a manifestation of the harmonious relationship among the various races and religions.


The Chinese who migrated in great numbers to SABAH during the early years of the North Borneo Chatered Company era [19th century], make up a large portion of the non-indigenous people. Living mostly in and around city areas, they engage themselves primarily in the commercial sectors of the economy.

The Chinese have adapted themselves well in SABAH with many of their traditional beliefs and celebrations such as Wesak Day [Buddha's enlightenment] and Chinese New Year, are still being observed and celebrated in SABAH, not only by the Chinese but by the other races as well.

source from:,
http://www.kkdiocese.net

Tuesday, September 9, 2008

3 suspects held over murder of UMS student

Sept, 7 2008
Kota Kinabalu: Three local people, one of them a suspected pirate taxi driver, have been detained in connection with the murder of a 22-year-old Universiti Malaysia Sabah (UMS) student.

A taskforce specifically formed to investigate the murder made the first arrest in Tuaran on Wednesday, less than a week after the body was found, and subsequently hauled in the rest in Kota Marudu.

Sabah Commissioner of Police Datuk Noor Rashid Ibrahim said the suspects, in their 20s, were remanded for four days for investigations under Section 302 of the Penal Code for murder.

He said police were confident of wrapping up the probe. "We are in the process of completing the investigations," he said, Saturday.

He said police believe the decomposed body that was found in Tuaran were the remains of UMS student Sherliana Gediun, but pointed out they were still waiting for a DNA report to confirm her identity.

A final year student at the School of Education and Social Development, Sherliana left home at Kampung Damai in Kota Marudu where she spent her holidays on Aug. 22 but never reached the university.

She was last seen by her mother and younger brother who sent her to the Kota Marudu bus terminal, where she took a van, believed to be a pirate vehicle, destined for the capital.

A pupil made the horrifying find of the badly decomposed body while walking to school at Sulaman in Tuaran on Aug. 28.

In light of the arrests, Noor Rashid has ordered a check on all private and pirate taxi operators Statewide.

"We believe one of the suspects detained is a pirate taxi driver," he said.

It is believed the inspection is intended to ascertain if the drivers, especially those operating pirate taxis, have any criminal records.

Meanwhile, Sabah Officer in-Charge of Crime Investigations (OCCI) SAC II Zainal Abidin Kasim disclosed that a host of personal items belonging to the victim were not found on the body.

"We could not trace the belongings É it would be good if we can find the items to tie them to the case," he said.

He urged the public who had obtained dubious goods, or who have any information on the student's belongings to contact the State police immediately at 088-450222 (General Line).

source,
Daily Express Sept 7, 2008